Wednesday, September 28, 2011

Eindelijk Mobile Vikings

Het volgende moet even van mijn lever :)

Ik was tot op heden 10 jaar een tevreden klant van Proximus. Deze mobiele operator beschikt immers over een zeer goed uitgebouwd netwerk met een hoge dekkingsgraad. Ook mijn persoonlijke ervaring met de klantendienst van Proximus was altijd uiterst positief. Twee goede argumenten om zeker niet te veranderen van operator. Niet veranderen betekent echter ook stilstaan in het turbulente landschap van de telecom waarin alles beweegt. Het tijdperk waarin Base of Mobistar gebruikers geen of slechte ontvangst hebben in bepaalde regio’s van ons land, behoort ondertussen al tot een ver verleden. In dat opzicht zijn de drie Belgische netwerk operatoren dus vrij gelijk. Het verschil wordt echter vooral gemaakt in de kostprijs voor de klant. En kort gezegd: Proximus is veel te duur!

Dit is dé enige reden waarom ik actief op zoek ging naar een alternatief.

Formules, packs en tarieven
In de laatste 10 jaar heb ik meermaals de waslijst aan tariefformules met bijhorende voorwaarden van zowel Proximus, Mobistar als Base bestudeerd. Meestal volgde dan de conclusie dat ik een verouderd abonnement gebruikte en bijgevolg al enkele maanden teveel betaalde. Ook kon ik telkens vaststellen dat de prijzen van Proximus en Mobistar nagenoeg tot op de eurocent hetzelfde zijn. Enkel Base leek steeds net iets goedkoper. Persoonlijk vind ik het onaanvaardbaar dat ik als trouwe klant het reilen en zeilen van mijn provider actief moet volgen om er zeker van te zijn dat ik niet met een abonnement of pre-paid formule blijf zitten welke niet 100% op mijn persoonlijk gebruik is afgestemd. Waarom zijn er ook zoveel verschillende tarieven? Ik begrijp best dat iemand die veel belt en dus meer betaalt, een gunstiger tarief per minuut kan krijgen. Ik begrijp niet waarom je met een “Mobile Comfort 10” van 10 euro per maand in de daluren gratis belt (tot 600 minuten per maand), terwijl met een “Mobile Start 10” van 10 euro per maand de gebruiker gewoon alle gesprekken volledig betaalt. Is dit de zogenaamde transparante tarifering?

Proximus Internet
Om op internet te mogen, kan elke gebruiker gebruik maken van een uiterst voordelig gunsttarief van  0,42 euro per 5 minuten. Los van het belachelijk hoge bedrag, stamt het aanrekenen van internetgebruik per tijdseenheid nog uit de koloniale tijden van de RTT. Temeer dat deze “optie” standaard is voor iedereen. De enige manier om toegang tot het internet te laten blokkeren en zodoende accidentele kosten te vermijden, is per telefoon via de klantendienst. Geen mogelijkheid om dit via de e-Services website te regelen, wat volgens mij aangeeft dat ze bij Proximus deze optie liever niet blokkeren. Indien gewenst kan je echter wel kiezen om te betalen per volume aan een democratische 0,50 euro per 100kB. WTF? 5 euro voor 1MB? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel iemand kent die onbewust met de nieuwe telefoon op internet heeft gezeten en op het einde van de maand een gepeperde factuur ontvangen heeft. Om zulke situaties te vermijden, hebben de operatoren ondertussen wel een waarschuwingssysteem via SMS geïmplementeerd, zodat accidentele kosten meestal nog net betaalbaar blijven. Het gevolg is dan ook dat weinigen nog een poging ondernemen om in zulke gevallen de hoog opgelopen kosten te laten schrappen.

Omdat Proximus ook wel doorheeft dat de voornoemde tarieven schandalig zijn, bestaan er gelukkig de verschillende varianten van de optie “Internet on GSM”, aan 5 euro (50MB), 10 euro (250MB) of 20 euro (1000MB) per maand. Bij het overschrijden van de maandelijkse data limiet, wordt naargelang de variant aan een uiterst gunstig tarief een meerprijs per MB aangerekend. Voor de 50MB optie bedraagt deze meerprijs 0,10 euro per MB, terwijl dit voor de andere twee slechts 0,03 euro per MB is. Dus even uitrekenen:
  • Met de “Internet on GSM Comfort” formule van 10 euro per maand kost een extra 250MB aan 0.03 euro is 7,50 euro. Dit is dus goedkoper dan de eerste schijf van 250MB? Waarom?
  • Stel dat uw verbruik tussen de 50MB en 150MB per maand zit. Kies je dan best voor de Start (5 euro) of de Comfort (10 euro) optie? Waarom zo ingewikkeld?
De onderstaande grafiek laat beter zien hoe de kosten oplopen per 10MB. Merk op dat de standaard optie van 5 euro per 1MB niet op de grafiek past!
Aangezien ik ongeveer 200MB aan data trafiek verbruik per maand, maakte ik gebruik van de “Internet on GSM Comfort” van 10 euro per maand.

Meestal volstaat de 250MB limiet dus ruimschoots, behalve dan die ene maand waar ik een “factory reset” had gedaan van mijn Android toestel. Onmiddellijk na het instellen van mijn Google account begon Android Market alle apps en instellingen terug te downloaden. Prachtig als de wifi-verbinding al opstaat, minder prachtig als je vaststelt dat alles via HSPA binnenloopt. Tegen de tijd dat ik mijn wifi had ingesteld was er al 70MB verbruikt. Dit was misschien niet de juiste reactie, maar toch: Great start of the month. Ik moet wel toegeven dat HSPA van Proximus enorm snel is, daarover zeker geen klachten. Dit voorval betekende wel dat ik de rest van de maand zwaar moest opletten om niet over mijn limiet te gaan.

Klantenbinding
Trouw wordt soms beloond, en dus kreeg ik af en toe een telefoontje van een vriendelijke verkoper. Ergens in Maart 2010 werd me zo een “offer you cannot refuse” aangeboden. Bij intekenen op een contractverlenging van 15 maanden, kreeg ik twee maanden 20,50 euro belkrediet. Omdat ik op het moment van ons gesprek eigenlijk met andere zaken bezig was, en omdat ik al jaren klant was, leek me dit een goed voorstel. Ik had immers geen flauw idee van de onbeduidende randvoorwaarden van het voorstel en rekende snel uit dat mijn factuur de komende twee maanden dus 20 euro lager zou zijn. Bijgevolg antwoordde ik dat ik wel geïnteresseerd was. Ik wist perfect dat ik bijgevolg nog eens 15 maanden bij Proximus zou moeten blijven. Wat ik niet wist, maar wel had moeten weten, is dat belkrediet niet hetzelfde betekent als korting op een factuur. Mijn maandelijkse kosten voor gesprekken die buiten mijn bundel vielen, lagen slechts rond de 10 euro. En bijgevolg lag de werkelijke korting op mijn facturen voor de komende twee maanden slechts rond de 10 euro. Oh well… lesson learned.

Mobile Vikings
Al kort na het opstarten van Mobile Vikings had ik mezelf een account aangemaakt op hun website. Ik was echter nooit overgegaan tot het daadwerkelijk aanvragen van een SIM kaart, om de eenvoudige reden dat ik niet onmiddellijk het nut zag in het constant online kunnen met mijn Nokia E51. Met de opkomst van de touchscreen smartphones is de situatie grondig veranderd.

Rationeel rekenen
Van Oktober 2010 tot Oktober 2011, betaalde ik gemiddeld 38 euro per maand aan Proximus. Mijn verbruik bedroeg gemiddeld 80 minuten bellen en 80 SMS berichtjes. De data teller stond meestal ergens rond de 200MB bij het afsluiten van de factuur. Ik zat nog 9 maanden vast bij Proximus. Aan gemiddeld 38 euro per maand zou me dit dus rond de 342 euro kosten. Bij een onmiddellijke overstap naar Mobile Vikings zal ik ongeveer 19 euro per maand moeten betalen, wat neerkomt op 172 euro op 9 maanden. De besparing van 170 euro is dus groter dan de afkoopsom van 150 euro die ik verschuldigd ben aan Proximus wegens contractbreuk. Daarbij komt dat ik niet meer moet kijken naar een byte meer of minder, omdat de 2GB limiet normaal gezien ruimschoots voldoende moet zijn. Ook de belachelijk hoge limiet voor SMS berichtjes kan misschien helpen om de gesprekskosten te beperken.

De volgende grafiek laat de besparing per maand zien bij een overstap tussen nu en binnen 9 maanden. Niet overstappen betekent dus dat ik niets bespaar. Overstappen binnen 4 tot 8 maanden zou verlies betekenen. De grafiek laat duidelijk zien dat ik zo snel mogelijk moet overstappen! Eigenlijk ben ik al te laat.
Achteraf bekeken had ik ook gewoon een ander GSM nummer kunnen gebruiken, en mijn 9 maanden aan abonnement bij Proximus braaf uitbetalen. Dit zou me dan slechts 90 euro gekost hebben, i.p.v. 150 euro. Ik voelde er echter weinig voor om een nieuw nummer in gebruik te nemen, en beschouw ik de 60 euro als een soort van “losgeld” om mijn nummer te kunnen behouden.

Overstappen!
Ondertussen ben ik reeds één week Mobile Viking en ik heb er tot nu toe nog geen seconde spijt van. Ondanks het feit dat het vervroegd opzeggen van mijn Proximus abonnement op het eerste zicht zeer nadelig lijkt, blijkt na wat eenvoudig rekenwerk dit niet zo te zijn. Integendeel, één maand langer wachten zou mijn verlies nog groter maken. Het moeten betalen van 150 euro voelt vreemd en fout aan, maar dat neem ik er met een zure glimlach graag bij. Ik zal nooit nog intekenen op contractverlengingen in ruil voor één of andere miezerige korting... Nu nog mijn vrouw overtuigen.

8 comments:

  1. Ik herken het volledig. Mijn overstap was ook een volledige berekening geweest. Al had ik er geen grafiekjes van gemaakt...

    Bij Mobistar betaalde ik 45 euro per maand: 15 euro abonnement, 30 euro voor 2GB internet. Ik gebruikte ongeveer 800 mb toen al, en dat leek me het voordeligst. Ik kreeg ook een flinke korting in het begin (18 euro ipv 30). Maar ik zat vast aan een contract van 24 maand.

    Toen ik nog 18 maand te gaan had, besloot ik over te stappen. Ik moest een boete betalen van 150 euro om mijn abonnement te kunnen sluiten wegens contractbreuk en stapte toen over naar MobileVikings zonder kost omdat ik mijn nummer wilde behouden. Vervolgens heb ik vijftien euro per maand betaald. Als ik de som maak, had ik na vijf maand (150 + 5x15) evenveel betaald als ik had betaald bij Mobistar (5x45), waardoor ik daarna 30 euro per maand zou besparen. Af en toe moet ik extra herladen omdat ik door mijn belkrediet heen ben, maar ik sta dan gewoon ff stil bij hoeveel ik zou moeten bellen (afhankelijk van de periode en mijn opdrachten) en dan herlaad ik voor 25 of 40 euro indien nodig.

    En petje af voor hun roaming kosten. Ik zit vaak in Londen of Parijs, en ik kan er een hele dag Tweeten, Facebook en mails checken voor maar 3 euro. Bellen is wel schandalig duur in het buitenland, maar daar zwijgen we nog even over :p

    ReplyDelete
  2. Blij dat ik dus niet de enige ben :)

    PS: Terechte opmerking van iemand: de grafiek van de maandelijkse besparing zou een barchart (of iets dergelijks) moeten zijn, want je kan niet een halve maand betalen bijvoorbeeld. Ik ben echter te lui om dit nog aan te passen...

    ReplyDelete
  3. Hoi!

    Ik heb heel recent (2 weken geleden) ook de overstap van Proximus gemaakt, met gelijkaardige dreigementen. Als je de kleine lettertjes goed leest, is die 150 euro wel een _maximum_ bedrag en is het dus inderdaad het overgebleven abonnement dat je moet betalen bij overstap tenzij je over die 150 euro gaat.

    Ik heb een klachtenbrief rond de hele situatie naar Proximus, de ombudsdienst telecom en de economische inspectie gestuurd, aan gezien er ook bij mij vanalles misliep en ik haast afgedreigd werd door de klantendienst. Als je wil, stuur ik je die brief met de hele klachtenbrief door via een meer private weg en kan je dat ook aan je artikel toevoegen!

    Groetjes

    ReplyDelete
  4. "Het tijdperk waarin Base of Mobistar gebruikers geen of slechte ontvangst hebben in bepaalde regio’s van ons land, behoort ondertussen al tot een ver verleden."

    Behalve als je in Brussel Zuid werkt en 0.0000001 ontvangst hebt op 3G met Base... :/

    Nog 2 weken en mijn werkplek wijzigt naar Antwerpen-Zuid, ben benieuwd hoe het daar zal zijn, als het even onstabiel is overweeg ik wel terug te keren naar Proximus. Ook wat berekeningen gedaan, en met mijn verbruik kosten MV en Proximus me evenveel per maand :)

    ReplyDelete
  5. Ik hoo juist mezelf bezig! Ik zou juist dezelfde tekst kunnen typen.
    Ben ook 12 jaar klant geweest bij Proximus geweest en nu maar al te gelukkig dat ik nu ook bij MV ben. Nu hopen dat mijn vrouw ook rap het licht ziet! :)

    ReplyDelete
  6. Ik ben ook sinds een dikke twee maanden overgestapt, en herken veel van je verzuchtingen in deze die mij aangezet hebben om de overstap uiteindelijk te maken: zelf actief de evolutie van de tariefformules van Proximus moeten opvolgen, té dure data consumptie, etc..

    Anderzijds moet ik David hierboven toch wel gelijk geven, in die zin dat de ontvangst van Mobile Vikings beduidend slechter is dan deze van Proximus. Uiteraard is dat niet op alle plaatsen het geval, maar toch stel ik vast dat af en toe de ontvangst - weliswaar voor beperkte tijd - volledig wegvalt. Op elk ogenblik geeft de indicator op mijn HTC sowieso een lagere ontvangstkwaliteit aan dan toen ik bij Proximus zat. Ik heb mijn vrouw ongeveer drie weken geleden, toen ze een aangepaste tariefformule moest kiezen bij Proximus, toch maar aangeraden heb om voorlopig bij Proximus te blijven, tot ik zelf 100% overtuigd ben dat ze achteraf geen reden zal hebben om spijt te hebben van een overstap.

    ReplyDelete
  7. Het is een feit dat Proximus het beste netwerk heeft van dit land. Zeker met UMTS en HSPA (3G). Ik heb ook niet anders beweerd. De vraag is enkel of je als klant ook bereid bent om gemiddeld 2 tot 3 keer meer te betalen voor deze service? Alles heeft immers een prijs...

    Ikzelf werk in Brussel (Elsene) en daar is de ontvangst van het Base netwerk zeker in orde. Ga je naar het centrum van Brussel, dan weet ik uit ervaring dat de ontvangst via Base in sommige gebouwen nul komma nul is, terwijl je met Proximus op 100% blijft.

    Voor mensen waarbij bereikbaarheid van ultiem belang is en prijs van geen belang is, zou ik Proximus aanraden. Voor alle andere mensen niet :) Proximus geeft trouwens algemeen betere (= lagere) prijzen aan zakelijke gebruikers dan aan hun standaard klanten.

    Ook: hoe meer mensen naar Mobile Vikings en dergelijke gaan, hoe meer Base kan investeren in haar netwerk, en hopelijk ook hoe sneller Proximus haar tarieven zal aanpassen.

    ReplyDelete
  8. http://mobilevikingsinfo.blogspot.com/

    ReplyDelete